Nie. Nie zmieniam profesji i nie b臋d臋 sadzi艂 pomidor贸w i聽papryczek. Dzi艣 b臋dzie co nieco o obiektywach – ich rodzajach i przeznaczeniu. Temat rzeka – ale postaram si臋 to zrobi膰聽w miar臋 kr贸tko i sensownie.

Po podj臋ciu decyzji o zakupie lustrzanki, najpewniej zdecydowa艂a艣/e艣 si臋 na zakup aparatu z tzw. obiektywem kitowym. Najcz臋艣ciej jest to szk艂o o parametrach 18-55 mm i przys艂onie 3.5-5.6. To taki standard wyst臋puj膮cy u najwi臋kszych graczy na fotograficznym rynku. I na pocz膮tek powinno wystarczy膰. G艂贸wnie dlatego, 偶e fotografuj膮c takim zestawem dowiesz si臋 dok艂adnie, czego Ci brakuje. Mo偶e si臋 okaza膰, 偶e potrzebujesz czego艣 o wi臋kszym polu widzenia lub obiektywu, kt贸ry da CI bardzo du偶e przybli偶enie. Jednak ogniskowa to nie wszystko. Jest jeszcze przys艂ona (i odpowiadaj膮ca jej g艂臋bia ostro艣ci), odwzorowanie (obiektywy makro) lub po偶膮dane zniekszta艂cenia (rybie oko).

Crop聽i FF

Zanim przejd臋 do specyfikacji szkie艂, pozostaje do wyja艣nienia jedna kwestia – wielko艣膰 matrycy w aparacie. Wi臋kszo艣膰 cyfrowych lustrzanek ma matryc臋 mniejsz膮 ni偶 klatka filmu 35 mm. Rozmiary s膮 r贸偶ne, ale og贸lnie m贸wi si臋 na tak膮 matryc臋 crop. Dlaczego tak si臋 robi? Wyprodukowanie aparatu z tak膮 matryc膮 jest ta艅sze, a poza tym 艂atwiej jest zaprojektowa膰 dobre optycznie obiektywy pod mniejsz膮 klatk臋 (cho膰 nie zawsze to wychodzi). Druga odmiana to po prostu pe艂na klatka (full frame) – czyli matryca ma rozmiar klatki filmu 35 mm. Rozmiar matrycy ma kluczowe znaczenie przy dobieraniu obiektywu.

Raz, 偶e niekt贸re obiektywy zaprojektowane s膮 tylko pod mniejsze sensory i nie b臋d膮 pasowa膰 ju偶 do pe艂nej klatki, a dwa na cropie mamy do czynienia z czym艣, co nazywa si臋 pozornym zoomem. Obraz padaj膮cy na mniejsz膮 matryc臋 jest tak jakby przyci臋ty. A o ile przyci臋ty, to ju偶 zale偶y od wielko艣ci rejestratora. Najcz臋艣ciej pojawiaj膮 si臋 matryce 1.6x mniejsze od pe艂noklatkowej. O ten wsp贸艂czynnik mno偶y si臋 ogniskow膮 obiektywu, aby uzyska膰 realny k膮t widzenia obiektywu. Odwzorowanie zostaje bez zmian, zmienia si臋 tylko pole widzenia. Wiem. Ci臋偶ko zrozumie膰, ale czytaj dalej.

I tak obiektyw uznawany na ff za szerokok膮tny – 35 mm – na cropie b臋dzie ju偶 bardziej tzw. standardem czyli ok. 50 mm (35 mm x 1.6 = 55 mm). 50-tka natomiast stanie si臋 fajn膮 portret贸wk膮 (80 mm) i tak dalej i tak dalej. Daje to czasami wymierne korzy艣ci. Dla kogo艣, kto chce robi膰 zdj臋cia landszaft贸w i ma cropa, b臋dzie to problemem, bo 18 mm b臋dzie ju偶 za w膮sko, ale je艣li ta sama osoba wybierze si臋 na widowisko sportowe albo na pokazy lotnicze, to pozorny zoom pozwoli mu zajrze膰 dalej – np. ogniskowa 200 mm da zdj臋cia na cropie takie, jak z 320 mm. Pami臋taj o tym czytaj膮c dalsz膮 cz臋艣膰 tego wpisu i przede wszystkim ustal, jakim aparatem dysponujesz. Oczywi艣cie obiektywy zaprojektowane na pe艂nowymiarowe sensory b臋d膮 pasowa艂y do obu wspomnianych wy偶ej odmian aparat贸w. Nawet mog膮 dawa膰 lepsze efekty, bo b臋d膮 przycinane rogi, gdzie najtrudniej o dobr膮 jako艣膰 obrazu.

Wr贸膰my do meritum

D艂ugo si臋 zastanawia艂em, w jaki spos贸b przedstawi膰 r贸偶ne obiektywy. Najprostszy podzia艂, to ten na zmiennoogniskowe i sta艂oogniskowe, ale ja postaram si臋 nakre艣li膰, kt贸ry obiektyw nadaje si臋 najlepiej do danego rodzaju zdj臋膰.

Widoki, miasto, wn臋trza

Wroc艂awski rynek w szerokim k膮cie

Je艣li lubisz fotografowa膰 widoczki, du偶o spacerujesz po g贸rach lub po miejskiej d偶ungli, to obiektywy szerokok膮tne s膮 dla Ciebie. Trzeba jednak uwa偶a膰, bo potrafi膮 zaskoczy膰 niejednego u偶ytkownika. Zdj臋cia robione szerokim k膮tem daj膮 mocno rozci膮gni臋ty obraz na brzegach i naro偶nikach oraz mocno potrafi膮 przerysowa膰 znajduj膮ce si臋 blisko obiekty. Tego typu obiektywy s膮 tak偶e niezast膮pione do fotografowania we wn臋trzach – przy czym nadal nale偶y pami臋ta膰 o ostro偶nym kadrowaniu. Od Ciebie te偶 tylko zale偶y, czy wybierzesz szk艂o o zmiennej ogniskowej czy zainwestujesz w tzw. sta艂k臋. Patrz膮c na 艣wiat przez taki obiektyw, widzimy wszystko wyra藕nie mniejsze ni偶 go艂ym okiem, ale mamy bardzo du偶e pole widzenia.

Je艣li masz cropa rozejrzyj si臋 za czym艣 z przedzia艂u 10-20 mm lub 12-24 mm. Dla pe艂nej klatki odpowiedni efekt dadz膮 obiektywy np. 16-35 mm. Czasami ciekawe efekty mo偶na tak偶e uzyska膰 korzystaj膮c z rybiego oka. W tym przypadku tak偶e trzeba pami臋ta膰 o przerysowaniach, kt贸re jednemu mog膮 si臋 podoba膰, a innemu ju偶 nie.

Uniwersalno艣膰

Do tej kategorii wrzuci艂bym chocia偶by kita 18-55 mm, kt贸rego zapewne masz ju偶 w swoim plecaku, ale tak偶e np. obiektywy pokroju 18-200 mm, kt贸re oferuj膮 艣wietny zakres ogniskowych. Czasami o takich obiektywach m贸wi si臋 spacerzoom. Je艣li nie masz czasu na ci膮g艂e zmienianie szkie艂 albo zale偶y Ci na uniwersalno艣ci, to zainwestuj w takie szk艂o. Nadaj膮 si臋 艣wietnie na szybkie uj臋cia albo rekonesans lub w sytuacji, w kt贸rej wiesz, 偶e nie dasz rady zabra膰 wszystkich szkie艂, kt贸re posiadasz. W聽tym przypadku聽masz i szeroki k膮t i ca艂kiem niez艂y teleobiektyw w jednym, a po 艣rodku jeszcze tzw. standard czyli 50 mm, o kt贸rym ni偶ej. Zalety opisa艂em, wad膮 na pewno b臋dzie s艂abe 艣wiat艂o, czyli wysoka przys艂ona oraz nier贸wna jako艣膰 na r贸偶nych ogniskowych. Ale co艣 za co艣.

Obiektyw 50 mm

50-tka w akcji na cropie. Idealna do ciasnych portret贸w.

Zapewne zastanawiasz si臋, dlaczego wyr贸偶ni艂em jedn膮 konkretn膮 ogniskow膮.聽Jest to szk艂o, kt贸re w 偶aden spos贸b nie zmienia proporcji obrazu. Upraszczaj膮c, 艣wiat obserwowany przez ten obiektyw, jest dok艂adnie taki sam, jak widziany go艂ym okiem. To taki kompromis mi臋dzy szerokim k膮tem, a d艂u偶szymi teleobiektywami. Dla u偶ytkownika pe艂nej klatki b臋dzie to dobry sprz臋t do nauki kadrowania. Natomiast dla fotografa dysponuj膮cego aparatem z matryc膮 crop, taka 50-tka mo偶e stanowi膰 艣wietne szk艂o portretowe. Szczeg贸lnie, 偶e cz臋sto taki obiektyw ma bardzo dobre 艣wiat艂o (1.4-1.8) i jest w bardzo przyst臋pnej cenie.

Portrety

Poza wspomnian膮 wy偶ej 50-tk膮, do portretowania nadadz膮 si臋 艣wietnie inne sta艂oogniskowe szk艂a – np. 85 mm lub 100 mm聽oraz teleobiektywy o ma艂ej przys艂onie (np. 70-200/2.8). W portretach nie potrzeba ostrego drugiego planu. Obiektywy daj膮ce ma艂膮 g艂臋bi臋 ostro艣ci 艣wietnie odetn膮 nam osob臋 od t艂a i skupi膮 uwag臋 na najwa偶niejszym.

Sport, fotografia bawi膮cych si臋 dzieci, zwierz臋ta

Wszystkie wymienione powy偶ej typy fotografii 艂膮czy jedno. Potrzebujemy szybko艣ci dzia艂ania i cz臋sto znajdujemy si臋 w oddaleniu. W tej sytuacji przydadz膮 si臋 obiektywy o szybkim autofocusie i raczej b臋d膮 to teleobietkywy. 艁atwiej b臋dzie wykadrowa膰 z wi臋kszej odleg艂o艣ci i uchwyci膰 szybko poruszaj膮ce si臋 dzieciaki lub zwierz臋ta.

Podsumowanie聽

Jak wida膰, obiektywy bywaj膮 wyspecjalizowane, ale tak偶e uniwersalne. My艣l臋, 偶e wy偶ej nakre艣li艂em wyra藕nie, jakie szk艂o b臋dzie odpowiednie do danych zdj臋膰. Ale to tylko od Ciebie zale偶y, kt贸rego u偶yjesz w danej sytuacji i jaki dzi臋ki temu osi膮gniesz efekt. Najbardziej uniwersalne s膮 chyba teleobiektywy. Swojego 70-200 praktycznie nie odpinam od aparatu. Korzystam z niego do portret贸w, do fotografowania samochod贸w i sportu. Mo偶na nim nawet zrobi膰 bardzo fajne landszafty.聽Pami臋tacie zdj臋cia smug 艣wiate艂 znad obwodnicy? Tak, to 70-200 ustawione na 200 mm. W贸艂 roboczy po prostu. Przynajmniej na zewn膮trz, bo we wn臋trzach podpinam 19-35 lub 35/2 i mog臋 ogarn膮膰 wi臋cej wzrokiem. Najlepiej jest mie膰 kilka szkie艂, kt贸rymi pokryje si臋 ca艂膮 rozpi臋to艣膰 interesuj膮cych nas ogniskowych.

Canon 50/1.8 – wersja nowsza od mojej, ale nadal plastikowo, tanio i fajnie!

Wszystko przyjdzie z czasem. Nie ma co szale膰 i od razu kupowa膰 wszystkiego. Na pocz膮tek polecam Ci drog臋, jak膮 ja wybra艂em. Chwil臋 po zakupie Canona 400D i 18-55 mm dokupi艂em taniutkiego, plastikowego canona 50 mm o 艣wietle 1.8 i zacz臋艂a si臋 zabawa kadrowaniem i g艂臋bi膮 ostro艣ci. Potem s艂u偶y艂 mi d艂ugo jako portret贸wka do bliskich kadr贸w. Na f2 dawa艂 ju偶 ca艂kiem ostre zdj臋cia i by艂 sza艂. 50-tki cz臋sto s膮 najta艅szymi sta艂oogniskowymi szk艂ami u wielu producent贸w, kt贸re warto rozwa偶y膰.

Tematu na pewno nie wyczerpa艂em. Ale mam nadziej臋, 偶e niekt贸re kwestie uda艂o mi si臋 na艣wietli膰. Do nast臋pnego razu!