Zapewne nie raz widzia艂a艣/e艣聽bardzo dynamiczne uj臋cia samochod贸w lub motocykli, gdzie t艂o by艂o mocno rozmyte, a poruszaj膮cy si臋 obiekt ostry jak 偶yleta. Je艣li chcesz si臋 dowiedzie膰, jak takie zdj臋cie wykona膰, ten wpis jest dla Ciebie.
Technika, kt贸r膮 zastosowa艂em, aby zrobi膰 powy偶sze zdj臋cie nazywa si臋 panoramowaniem. Nie jest ona specjalnie trudna. Wymaga jedynie sprawnego korzystania z wiedzy na temat przys艂ony i czasu na艣wietlania.聽Wa偶ne s膮 tak偶e koordynacja oraz refleks, aby dobrze zobrazowa膰 szybko poruszaj膮ce si臋 obiekty. Tak偶e i w tym wypadku warto przemy艣le膰 kadr przed naci艣ni臋ciem spustu migawki oraz przygotowa膰 sprz臋t do tej nietypowe techniki.
Nie wiem, w jakich okoliczno艣ciach przyjdzie Ci panoramowa膰. Mnie najcz臋艣ciej zdarza艂o si臋 to w czasie fotografowania samochod贸w 艣cigaj膮cych si臋 na torze wy艣cigowym, na zawodach motocrossowych oraz na pokazach lotniczych. Poza tym zdj臋cia tego typu s膮 na tyle efektowne, 偶e nie jeden z moich znajomych chcia艂 mie膰 takie zdj臋cie swojego samochodu i przy okazji sesji ich autek wsiadali na chwil臋 za k贸艂ko i robili kilka rundek po okolicy. Technika ta jest wszechstronna. Wszystko zale偶y od tego, na jaki pomys艂 wpadniesz i jak go zrealizujesz. W zasadzie ka偶dy obiekt w ruchu mo偶na zobrazowa膰 w ten spos贸b. Kilka dni temu wykonuj膮c sesj臋 portretow膮 nad zalewem zauwa偶y艂em biegn膮cego brzegiem konia. Szybko ustawi艂em aparat i zrobi艂em kilka uj臋膰. Wysz艂o ca艂kiem nie藕le.
W艂a艣nie! Jak ustawi膰 aparat? Zaczn臋 od tego, jak ustawi膰 samego siebie. Technika ta polega na zsynchronizowaniu ruchu obiektu z ruchem naszego tu艂owia. Trzeba ustawi膰聽si臋 r贸wnolegle do poruszaj膮cego si臋 obiektu, z艂apa膰聽go w wizjerze i porusza膰 si臋 razem z nim z t膮 sam膮 pr臋dko艣ci膮. W zasadzie dowolny jest moment, w kt贸rym naci艣niesz spust migawki, ale najlepsze efekty zazwyczaj osi膮ga si臋 strzelaj膮c, kiedy samoch贸d/samolot/ko艅 jest dok艂adnie na przeciw. Mo偶na spr贸bowa膰 tak偶e wcze艣niej lub p贸藕niej albo po prostu w艂膮czy膰 tryb zdj臋膰 seryjnych i wybra膰 najlepsze uj臋cia z danego przejazdu. Nie zawsze uda si臋 dobrze wykadrowa膰 za pierwszym razem. Je艣li to um贸wiona sesja聽albo jeste艣 na jakich艣 zawodach, to kolejne okazje nadarz膮 si臋 bardzo szybko. Gorzej, je艣li to przypadkowa sytuacja i mo偶e si臋 nie powt贸rzy膰. Warto ustawi膰 troszk臋 mniejsz膮 ogniskow膮 – najwy偶ej wykadrujesz w postprodukcji.
Teraz aparat. Przede wszystkim, 偶eby dobrze rozmy膰 t艂o potrzebujemy d艂u偶szego ni偶 zwykle聽czasu na艣wietlania. D艂u偶szy czas na艣wietlania to wi臋cej 艣wiat艂a, wi臋c trzeba zwi臋kszy膰 przys艂on臋, 偶eby kadru nie prze艣wietli膰. I do wszystkiego ewentualnie dopasowa膰 ISO.聽Bardzo fajne efekty uzyskasz ustawiaj膮c czas oko艂o 1/50 – 1/80 s, ale trzeba mie膰 wpraw臋, 偶eby to utrzyma膰. Ruch naszego cia艂a musi by膰 p艂ynny i w miar臋 szybki. Przy wolniejszych obiektach powinno starczy膰 oko艂o 1/100 s. Du偶a warto艣膰 przys艂ony pomo偶e rozszerzy膰 g艂臋bi臋 ostro艣ci na tyle, 偶e nawet je艣li obiekt nie b臋dzie idealnie przed nami, to i tak nie ucieknie z ostrego obszaru na zdj臋ciu. W dobrym z艂apaniu ostro艣ci pomo偶e tak偶e w艂膮czenie trybu autofocusa dla obiekt贸w ruchomych (w canonie jest to AI Servo). Obiektyw b臋dzie 艣ledzi艂 zbli偶aj膮cy i p贸藕niej oddalaj膮cy si臋 od nas obiekt w czasie ruchu naszego tu艂owia.聽Jak ju偶 wspomnia艂em wy偶ej, warto w艂膮czy膰 tak偶e tryb zdj臋膰 seryjnych.
Na koniec kwestia obiektywu. W zasadzie nie ma r贸偶nicy, jakim zrobisz to obiektywem. Mo偶e to by膰 teleobiektyw, standard lub szeroki k膮t. Ba! Mo偶esz nawet pr贸bowa膰 rybim okiem. Jedyne, co trzeba wzi膮膰 pod uwag臋, to jaka dzieli nas odleg艂o艣膰 od obiektu oraz wynikaj膮ca z tego kwestia bezpiecze艅stwa. Raczej nikt nie b臋dzie stawa艂 metr od p臋dz膮cego samochodu, 偶eby spr贸bowa膰 panoramowania聽rybim okiem. Efekt m贸g艂by by膰 ciekawy, ale dzia艂anie takie dalekie jest od zdrowego rozs膮dku. Ostatnia rzecz dotycz膮ca obiektywu. Je艣li posiadasz w swoim szkle system stabilizacji obrazu, to wszystkie poradniki zalecaj膮 wy艂膮czenie go lub prze艂膮czenie w tryb, kt贸ry dzia艂a tylko w jednej osi. Pozostawienie w艂膮czonej stabilizacji mo偶e zniweczy膰 pr贸by uzyskania rozmytego t艂a.
C贸偶, tyle teorii. Pozostaje Ci 膰wiczy膰 i szuka膰 dobrych ustawie艅 dla r贸偶nych okoliczno艣ci oraz mo偶liwo艣ci Twojego sprz臋tu. Ja trenowa艂em 艂api膮c samochody z balkonu teleobiektywem. P贸藕niej przysz艂a pora na zawody motocrossowe oraz zloty klubu motoryzacyjnego na torze wy艣cigowym. Z czasem wprawa przysz艂a sama. Dzi臋ki temu potrafi臋 bardzo szybko przestawi膰 aparat, 偶eby uzyska膰 dobry efekt. Na koniec kilka uj臋膰, gdzie wszystko si臋 uda艂o.