Jak doskonale wiecie, najbardziej lubi臋 wykonywa膰 portrety. Pomy艣la艂em wi臋c, 偶e podziel臋 si臋 z Wami moimi do艣wiadczeniami. I nie. Nie b臋dzie to jaki艣 gotowiec. Fotografowanie ludzi, rozmowa z nimi w trakcie oraz po fakcie dostarcza wielu ciekawych obserwacji i informacji. Chcia艂bym si臋 co ciekawszymi z nich z Wami podzieli膰. Wpis贸w na pewno b臋dzie kilka. Na ilu si臋 sko艅czy, poka偶e czas. Ale jest o czym pisa膰.

Przez te kilka 艂adnych lat fotografowania zauwa偶y艂em, 偶e najwa偶niejsza jest atmosfera.

Na pocz膮tku sesji bywa ci臋偶ko ;)…

Wydawa艂oby si臋, 偶e wystarczy ustawi膰 dobrze ekspozycj臋, wykadrowa膰 i nacisn膮膰 spust migawki. O nie… Najwa偶niejsze jest, 偶eby moja modelka (pisz臋 modelka, bo najcz臋艣ciej fotografuj臋 p艂e膰 pi臋kn膮) czu艂a si臋 swobodnie. Na zdj臋ciach od razu b臋dzie wida膰, 偶e co艣 jest nie tak. B臋dzie wida膰 trem臋 i delikatny stres wynikaj膮cy z tego, 偶e stoi przed obiektywem. Wielokrotnie zdarza艂o si臋, 偶e pierwsze zdj臋cia w zasadzie nadawa艂y si臋 tylko do usuni臋cia. Od razu wida膰 by艂o, 偶e nic z tego nie b臋dzie, p贸ki dziewczyna si臋 nie rozlu藕ni.

Nic dziwnego. Najcz臋艣ciej mam do czynienia z obc膮 mi osob膮, z kt贸r膮 w zasadzie przed sesj膮 zamieni艂em kilka zda艅 umawiaj膮c si臋 na zdj臋cia, omawiaj膮c pomys艂y czy stylizacj臋. Naturalnym wi臋c jest, 偶e potrzeba troszk臋 czasu, 偶eby si臋 do siebie przyzwyczai膰. Czasami trwa to chwilk臋, innymi razem du偶o d艂u偶ej. Ka偶dy cz艂owiek jest inny, ka偶dy reaguje inaczej.

W idealnym 艣wiecie na sesj臋 przychodzi przygotowana modelka z do艣wiadczeniem, pi臋knym makija偶em oraz g艂ow膮 pe艂n膮 pomys艂贸w i wyuczonych p贸z. Ka偶de z was wie, jakie jest jego zadanie. Atmosfera jest nieziemska i zdj臋cia robi膮 si臋 same, a ka偶de nast臋pne jest lepsze od poprzedniego. Ale zejd藕my na ziemi臋. Zazwyczaj jest tak, 偶e dziewczyny, z kt贸rymi mam przyjemno艣膰 pracowa膰, maj膮 raczej ma艂e do艣wiadczenie. Pozowanie to dla nich pierwszyzna i w zasadzie to chcia艂y tylko tego spr贸bowa膰 i same nie wiedz膮, co z tego wyjdzie. Jest to dla nich nowa sytuacja, kt贸ra tak偶e je na pewno delikatnie przyt艂acza. I wtedy trzeba si臋 napracowa膰, 偶eby efekty by艂y zadowalaj膮ce. Ale wiecie co? Ja to nawet lubi臋, ale to historia na inny wpis, kt贸ry na pewno powstanie.

A teraz ciekawostka. Po jednej z sesji w zesz艂ym roku, rozmawia艂em chwilk臋 z Patrycj膮, kt贸ra pozowa艂a mi w stylizacji kowbojki niedaleko Pergoli we Wroc艂awiu. Od s艂owa do s艂owa wysz艂o, 偶e na pocz膮tku speszy艂 j膮 m贸j sprz臋t. Kto mnie zna, ten wie, 偶e na 艣wiat spogl膮dam przez armat臋. Sporych rozmiar贸w bia艂y teleobiektyw 70-200/2.8 wyjmuj臋 w zasadzie zawsze jako pierwszy. I tak. Ten w艂a艣nie obiektyw speszy艂 do艣膰 mocno Patrycj臋. By艂o to dla mnie bardzo ciekawe zaskoczenie.

Jednych przyt艂acza zatem nowa dla nich rola. Innych m贸j sprz臋t, a jeszcze innym mo偶e nie pasowa膰 to, 偶e w miejscu publicznym, w kt贸rym zazwyczaj odbywa si臋 sesja, ludzie patrz膮 si臋 na nas z zaciekawieniem. I w takiej sytuacji moim zadaniem jako fotografa nie jest tylko odpowiednie ustawienie ekspozycji, wykadrowanie i naci艣ni臋cie spustu migawki. Musz臋 przede wszystkim stworzy膰 odpowiedni膮 atmosfer臋 do pracy.

Zapewne teraz zapytacie, jak to zrobi膰. Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi. Najwa偶niejszy jest kontakt z modelk膮. Je艣li dziewczyna stawia pierwsze kroki w modelingu, to staram si臋 by膰 jak najbardziej pomocny. Podpowiadam, jak powinna si臋 ustawi膰. M贸wi臋 jej, kt贸re pozy s膮 korzystne, a kt贸rych raczej lepiej unika膰. Du偶o m贸wi臋 o tym, co robi臋 i dlaczego. Zdradzam tak偶e ma艂e triki, kt贸re pomagaj膮 w zrobieniu dobrego zdj臋cia.聽 Staram si臋 tak偶e聽 cz臋sto chwali膰 modelk臋, gdy bardzo 艂adnie si臋 ustawi do zdj臋cia lub obdaruje mnie zniewalaj膮cym spojrzeniem albo nieziemskim u艣miechem. M贸wi臋 wtedy na g艂os: pi臋knie, cudownie, bardzo dobrze. W tym momencie nie kryj臋 si臋 z uczuciami. Je艣li podoba mi si臋, to co widz臋 przez wizjer aparatu, to od razu o tym m贸wi臋. Wida膰 po mnie, 偶e 艣wietnie si臋 czuj臋 i chyba po prostu po偶yczam pozuj膮cej osobie troszk臋 tej mojej pozytywnej energii. Co jaki艣 czas podchodz臋 tak偶e do niej i pokazuje efekty naszych wsp贸lnych stara艅. Mog臋 wtedy stwierdzi膰, czy idziemy w dobrym kierunku. Wszystko powy偶sze wzmaga pewno艣膰 siebie obu stron i dalsza wsp贸艂praca przebiega 艂atwiej.

… ale po jakim艣 czasie zdj臋cia robi膮 ju偶 si臋 same ;).

Bardzo pomaga oczywi艣cie poczucie humoru. Nic tak dobrze nie rozlu藕ni atmosfery, jak szczery u艣miech, po kt贸rym艣 z moich g艂upkowatych dowcip贸w, kt贸rych zazwyczaj staram si臋 trzyma膰 kilka w zanadrzu. Co ciekawe nie zawsze jest to zamierzone. Na jedn膮 z moich fraz-podpowiedzi spora cz臋艣膰 dziewczyn wybucha 艣miechem. Je艣li to czytaj膮, to na pewno wiedz膮, 偶e chodzi o moj膮 pro艣b臋: A teraz rozchyl lekko usta. Ja tam nie wiem, ale co najmniej 50% modelek strasznie to 艣mieszy i nie mog膮 si臋 potem przez chwil臋 uspokoi膰, kiedy t艂umacz臋 im, 偶e chodzi o to, 偶e wtedy mi臋艣nie twarzy s膮 rozlu藕nione i mo偶na uzyska膰 np. mniejsze cienie pod oczami. No nie wyt艂umaczysz! Czasami 艣mieszy nawet za kt贸rym艣 kolejnym razem. 馃槈

No i najwa偶niejsze. Zawsze upewniam si臋, czy modelka czuje si臋 komfortowo. Je艣li, kt贸ra艣 z p贸z, kt贸re wymy艣li艂em, jej nie odpowiada, to ma mi od razu o tym powiedzie膰. Brak wygody w postaci nienaturalnej pozycji bardzo 藕le wp艂ynie na zdj臋cie. Lepiej wiedzie膰 wcze艣niej. Wspomniany komfort mo偶na uzyska膰 tak偶e proponuj膮c, aby w sesji uczestniczy艂 jako pomocnik kto艣 znajomy, kto przy okazji potrzyma blend臋 lub pomo偶e w inny spos贸b. Osoba ta staj臋 si臋 buforem bezpiecze艅stwa, a przy okazji tak偶e mo偶e za艂apa膰 si臋 na kilka zdj臋膰. Co jaki艣 czas zarz膮dzam kr贸tk膮 przerw臋 na za艂apanie oddechu. Ma by膰 naturalnie i przyjemnie dla obu stron, co nie oznacza, 偶e b臋dzie 艂atwo ;). Pod koniec zawsze wszystkie powtarzaj膮, 偶e takie pozowanie to trudna sprawa.

Ale chyba pi臋kne zdj臋cia s膮 tego warte, prawda?